Webová analytika aneb vyhodnocování výkonnosti webu či e-shopu
Za úspěšnými kampaněmi a výsledky vašeho webu či e-shopu stojí data. Taková, která dobře změříte a správně vyhodnotíte. Marketingové on-line aktivity mají jednu velkou výhodu: je možné je detailně měřit a následně vyhodnocovat. Pojďme se podívat, jak začít s webovou analytikou.
Co neměříme, to neřídíme
Tato již klasická poučka z marketingu má svou platnost i v online prostředí. Pokud se pouštíte do nových marketingových strategií, je dobré získat data. Jakákoli.
Máte na svém webu nasazené měření pomocí nástroje Google Analytics (GA)? Pokud ano, máte spoustu zajímavých dat ke zkoumání. Pokud ne, napravte to. Mít na webu měření alespoň pomocí bezplatného Google Analytics je to první, co s klienty řešíme. Nasadíme měřicí kód GA a nastavíme nejen měření konverzí na webu, ale také např. interní vyhledávání nebo u e-shopu měření objednávek a další.
Dalším významným zdrojem důležitých dat jsou spuštěné PPC reklamy. Samozřejmě ty, které dosahují relevantních čísel. V reklamních systémech Sklik a Google Ads získáte přehled například o tom, jaká klíčová slova lidé zadávají ve vyhledávačích a která vám přivádí návštěvníky na web/e-shop.
Na co se zapomíná, je nastavit do webu či e-shopu nástroje poskytované přímo samotnými vyhledávači. Ty totiž nabízejí své "konzole a přehledy", ze kterých vyčtete mnoho zajímavých a cenných dat. V případě Seznam Webmaster je to sice jen počet stránek uložených v databázi robota a v indexu Seznamu či stránky s chybou, ale i toto mohou být důležité informace.
V případě vyhledávače Google je těchto údajů mnohem více. V nástroji Google Search Console najdete nejen data zmíněná v předchozím odstavci, ale navíc i například počty zobrazení a kliknutí na váš web z Google, průměrné pozice na žádaná klíčová slova či míru prokliku. Dozvíte se také, jak si web vede v oblasti použitelnosti na mobilních zařízeních nebo v rychlosti načítání jednotlivých stránek.
Pokud chcete sledovat a také lépe pochopit chování uživatelů, kteří jsou u vás na webu, můžete využít některý z nástrojů pro sledování jejich pohybu. Kromě toho zjistíte, jak používají jednotlivé prvky na webu, na co klikají či jak prochází webem. Doporučit můžeme měřicí nástroj HotJar, který již v bezplatné verzi nabízí možnost nahrávat chování uživatelů na webu, zaznamenávat tzv. teplotní mapy, na jaké prvky uživatelé klikají nebo jak zvládají vyplňovat webové formuláře. Obdobně funguje česká služba Smartlook.
Rychlé reporty a přehledné grafy
Pro následné průběžné sledování dosažených výsledků můžeme doporučit Google Data Studio, které vám umožní mít v přehledné podobě a na jednom místě data z většiny sledovaných nástrojů. A co víc, můžete si nastavit i pravidelné zasílání reportů na e-mail. Je libo report každé ráno ke kávě? Není problém!
Představili jsme si jen několik základních nástrojů, které mohou pomoci nasbírat data pro počáteční i průběžné vyhodnocování a navrhování dalších kroků pro zlepšení.
Nastavené měření již máme. Co teď s daty?
S nastavenými měřicími nástroji začíná ta pravá "zábava". Ať už se rozhodnete provést jednorázové vyhodnocení nebo sledovat data průběžně, stanovte si, co má být výsledkem této činnosti. Co chcete nebo potřebujete zjistit? Je to:
- Jak se uživatelé chovají na současném webovém řešení?
- Proč a kdy na web chodí, co a jak tam hledají?
- Odkud, tedy z jakých marketingových kanálů (zdrojů) chodí?
- Co je nejvíce zajímá? Kolik času tomu věnují?
Získaná data pomohou nejen v rozhodnutí, čemu věnovat pozornost, ale jsou perfektním podkladem pro další analytické a marketingové činnosti:
- analýza klíčových slov (co a jak často se hledá, jak si na tato slova stojí vaše webové řešení a mnoho dalšího)
- návrh nové struktury webu nebo její částečná úprava
- úprava použitelnosti a přívětivosti webového řešení - UX a UI design
- příprava rozložení a drátěné modely nového webu
- definice person a cílových skupin
- kompletní strategie pro sociální média
- obsahová a komunikační strategie
Další výhodou sběru dat pomocí analytických nástrojů jsou následné otázky, které z analýz vyplynou. Ty mohou posloužit jako podklad pro podrobnější poznávání vašeho byznysu. To v případě našich služeb znamená, že vhodným doptáváním docílíme lepšího pochopení našeho zákazníka, jeho firmy a značky a dokážeme tak připravit co nejpřesnější zadání úspěšné propagace.
V čem vám pomůže webová analytika?
Dobře nastavené měření a průběžné získávání podkladů vám pomůže udělat správné rozhodnutí:
- kterým kanálům (nejen online) marketingu máte věnovat energii, čas a peníze,
- na jakou cílovou skupinu se zaměřit a jaké její potřeby řešit.
Dozvíte se také:
- jak navyšovat tržby a snižovat náklady,
- souvislosti mezi jednotlivými marketingovými činnostmi,
- jaké obchodní příležitosti jste zatím nevyužili,
- v čem tkví nedostatky současného webového řešení.